Home » » Panduan Benar Menggunakan Kad Kredit Agar Tidak Dibebani Hutang

Panduan Benar Menggunakan Kad Kredit Agar Tidak Dibebani Hutang

Kad kredit mempunyai kebaikan dan juga keburukan yang tersendiri bagi si pemakai, walau begitu, jika diteliti dengan lebih mendalam, sebenarnya kad kredit tidaklah membebankan sekiranya anda bijak menggunakan kad ini dengan cara yang betul disusuli penerapan disiplin yang tinggi bagi setiap penggunaan kad ini.

Tahukah anda, ramai yang telah menjadi muflis disebabkan penggunaan kad kredit yang kurang bijak dan tidak lupa juga yang dibebani dengan hutang kad kredit walaupun memiliki gaji yang besar.

Oleh itu perlunya panduan yang tepat sebelum menggunakan kad kredit dengan tujuan-tujuan yang anda perlukan agar anda tidak dibebani dengan hutang. 

Hadkan jumlah penggunaan kad kredit
Kad kredit adalah altenatif bagi mereka yang tidak memiliki ‘cash money’ atau wang tunai yang berada di tangan mereka dan salah satu jalan yang selamat semasa membeli belah kerana anda tidak perlu membawa wang tunai.

Bagi mereka yang sering keluar daerah untuk melakukan tugasan kerja, kad ini sering menjadi penyelamat kepada golongan ini.  Walau begitu anda dinasihatkan untuk menghadkan penggunaan kad tersebut untuk mengelakkan anda terpaksa melakukan bayaran semula akibat penggunaan dalam jumlah  yang besar.

Selain itu juga elakkan memiliki kad kredit dalam jumlah yang banyak, seeloknya  anda  masih boleh menggunakan had minima kad dalam dua keping tetapi pastikan anda mampu melakukan bayaran ansuran kad tersebut.
Kad Kredit
Sentiasa membayar penuh baki kad kredit
Satu kesilapan bagi ramai orang, mereka menggunakan kad kredit untuk memenuhi keperluan mereka tetapi selepas menggunakan kad tersebut, mereka gagal melunaskan semuala penggunaan kad kredit tersebut dan hanya melakukan bayaran minima dan sesetengah orang, mereka menangguhkan bayaran ansuran kad kredit milik mereka menyebabkan kadar faedah bayaran tersebut bertambah.

Penggunaan kad kredit yang betul dan untuk mengelakkan memiliki komitmen bulanan dengan kad kredit anda, sentiasa mengamalkan bayaran penuh baki kad kredit yang digunakan. Ini bukan sahaja anda tidak memiliki hutang kad kredit tetapi anda memiliki wang altenatif pada saat-saat kecemasan.

Bayar ansuran bulanan lebih dari bayaran minimum
Pada bulan-bulan tertentu, mungkin anda menggunakan kad kredit kerana situasi anda pada masa itu dalam keadaan terdesak hingga anda telah menggunakan kad kredit terhadap sesuatu bayaran yang penting.

Sekiranya anda gagal untuk melakukan bayaran penuh baki kad kredit anda, tips untuk membolehkan baki kad kredit cepat habis dibayar oleh anda, jangan melakukan bayaran minima kad kredit tersebut tetapi lebihkan bayarannya pada setiap bulan.

Misalnya sekiranya bayaran minima kad kredit anda sebanyak RM200 pada setiap bulan, tambahkan bayaran sebanyak RM 400 ataupun lebih untuk bayaran setiap bulan.

Jika boleh elakkan pengeluaran tunai
Sekiranya boleh, anda tidak digalakkan untuk melakukan pengeluaran tunai pada kad kredit anda kerana anda akan dikenakan caj sebanyak 3-5% bagi setiap pengeluaran. Hal ini tentunya amat merugikan anda kerana dikenakan caj yang amat mahal.

Ramai orang yang telah terjebak terutama sekali mereka yang baru memperolehi kad kredit telah mengeluarkan wang tunai melalui kad kredit mereka secara kerap tanpa menyedari caj bagi setiap pengeluaran tunai adalah begitu tinggi. Jika anda mempunyai bebanan hutang kad kredit yang kritikal, artikel ini, Cara Langsai Hutang Kad Kredit mungkin idea yang berguna kepada anda.

Membeli secara online yang dipercayai sahaja
Dengan adanya kemudahan kad kredit anda boleh melakukan apa-apa bayaran dan pembelian dengan hanya di dalam talian sahaja.

Misalnya anda minat melakukan pembelian dengan menggunakan kad kredit di pusat membeli-belah online terkenal di Malaysia umpamanya Lazada.com, membeli tiket kapal terbang secara online, bayaran bil-bil, dan bayak lagi.

Walau begitu, pastikan anda melakukan pembayaran dan pembelian dengan talian yang dipercayai sahaja kerana pada zaman yang serba moden, pelbagai website yang sukar dipercayai dan menipu pengguna hinggakan mereka mengalami kerugian akibat pembelian di dalam talian.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Comments containing the active link, promotion, requesting a visit again, will not be displayed.