Home » » Penjagaan Anak Kucing

Penjagaan Anak Kucing

Penjagaan anak kucing tidak sama seperti anda menjaga kucing dewasa, ini kerana  anak kucing itu seperti bayi manusia memerlukan penjagaan yang khusus dan anda mesti tahu cara merawat anak kucing untuk memastikan anak kucing anda membesar secara normal tanpa mengalami banyak masalah.

Selain mengamalkan penjagaan kesihatan, latihan juga perlu diamalkan untuk membolehkan anak kucing anda mematuhi arahan yang anda terapkan misalnya  mengajar anak kucing anda untuk berak di tandas atau tempat yang dikhaskan.

Menjaga anak kucing tidak sama seperti kucing dewasa
Seperti yang anda ketahui, anak kucing membesar harus memerlukan penjagaan teliti berbanding dengan kucing dewasa.

Cuba anda fikirkan, bagaimana seseorang ibu menjaga bayinya yang masih kecil? Ia perlu dijaga sebaik mungkin, bukan? Seperti itu lah anda menjaga anak kucing anda sekiranya anak kucing tersebut anda perolehi tanpa ibu kepada kucing tersebut.
Credit: Youtube
Pada usia anak kucing dalam anggaran lapan minggu, seharusnya anak kucing bersama-sama dengan ibunya dan juga bersama-sama dengan anak kucing yang seusia dengannya.

Apa yang kita ketahui anak kucing ini masih belum dapat mengawal suhu badanya sendiri dan ia harus bergantung dengan bantuan kucing-kucing yang lain bagi mengawal suhu badanya untuk meneruskan hidup. Selain itu kekuatan keempat-empat kakinya masih belum kukuh sepenuhnya.

Sekiranya anda memperolehi kucing yang yatim, anda harus prihatin mengenai pemakanan kucing ini seperti menyediakan botol susu, dan anda harus membantu anak kucing ini untuk menyusu misalnya anda perlu menyusuhkan anak kucing ini setiap dua jam sekali, membantu membuang najis, menyediakan tempat tidur yang sesuai, atau cara yang lebih baik anda meminta nasihat daripada doktor haiwan berhampiran dengan tempat tinggal anda.

Dalam anggaran usia anak kucing anda antara lapan hingga sebelas minggu, anda harus memikirkan mengenai pemakanan anak kucing anda dengan makanan yang kaya dengan protein dan yang paling utama sekali makanan tersebut mudah dicerna.

Mungkin anda harus memilih makanan kucing anda sama ada makanan dari makanan kering atau basah tetapi ia haruslah makanan tersebut mesti dikhaskan untuk makanan anak kucing.

Dalam usia ini juga, anda harus mengajar anak kucing anda mengenai suasana kehidupan alam seperti berlari, meneroka, bermain, melompat dan sebagainya tetapi anda harus berhati-hati kerana mungkin ia boleh membahayakan anak kucing anda sekiranya anda tidak menyelia dengan betul.

Idea yang mungkin lebih baik, anda harus menjaga dan  mengajar anak kucing di kawasan bilik yang tertutup untuk keselamatan anak kucing anda.

Apabila usia anak kucing anda telah mencapai dua hingga empat bulan, di dalam usia ini anak kucing anda mengalami pertumbuhan yang pesat dimana mereka menggunakan banyak tenaga anggaran dalam tiga kali lebih banyak dari kucing yang telah dewasa.

Menurut kajian, anak kucing memerlukan protein berkualiti tinggi dalam anggaran minimum sebanyak 30 peratus.

Pada usia anak kucing anda telah mencapai empat hingga enam bulan, anak kucing ini didalam peringkat  remaja, pada usia  ini juga, kucing anda telah mencapai kematangan di dalam seksual.

Adalah lebih baik anda disaran untuk berjumpa dengan doktor haiwan untuk memandulkan kucing anda bagi mengelakkan kucing anda kencing merata tempat bertujuan sebagai penentuan wilayah terhadap kucing-kucing yang lain.

Pemberian ganjaran apabila anak kucing anda berkelakuan  baik semasa dalam pergaulan
Anda harus memikirkan bagaimana untuk melatih dan mendedahkan anak kucing anda apabila ianya telah dewasa misalnya di dalam pergaulan dan interaksi dengan orang-orang sekeliling, haiwan-haiwan lain, bunyi yang kuat, orang-orang yang tidak dikenalinya, dan semuanya ini untuk menjadikan kucing anda bertambah dewasa dan matang dengan pendedahan positif didalam kehidupan sosial.

Membesarkan anak kucing tanpa ibunya sendiri, anda sebenarnya ibu kepada kucing anda itu sendiri dan anda seharusnya bertanggungjawab untuk membimbing anak kucing anda untuk menunjukkan betapa indanya hidupnya di dalam dunia ini.

Beberapa aktiviti latihan dan aktiviti sosial mungkin perlu anda fikirkan bagi mendidik anak kucing anda seperti,  menggunakan kotak kosong dan meletakkan anak kucing anda di kawasan kotak tersebut  untuk membolehkan anak kucing anda mencipta nalurinya sendiri.

Anda boleh mengamalkan cara ini setiap kali anak kucing anda selesai makan, cara ini bukan sahaja mencipta naluri kucing itu sendiri tetapi membolehkannya bermain-main. Walau begitu, pastikan anda membersihkan dengan kerap kotak tempat kucing anda bermain.

Pada hujung minggu,  anda boleh menyikat  dan mendadan anak kucing anda untuk menjadikan anak kucing anda terasa disayangi oleh anda serta memperkenalkan kucing anda persekitaran yang berbeza seperi di kawasan permaidani, di halaman rumah tetapi pastikan anda mengawasinya.

Walau begitu, sekiranya anda membawa anak kucing anda bermain-main di kawasan tanah, pastikan anda mendapatkan nasihat dari doktor haiwan seperti  mendapatkan vaksin untuk membolehkan anak kucing anda mencipta imunitinya sendiri.

Anda juga harus memberikan anak kucing anda seperti kotak, tali, beg kertas, bola kecil untuk membolehkannya bermain untuk meneroka dunianya sendiri.

Dalam keadaan tertentu, anda harus memberi pujian kepada anak kucing anda seperti mengusap atau menggaru pada belakangnya dengan secara lembut.

Semasa anak kucing anda bermain, jangan sesekali membenarkannya untuk menggigit atau menggaru kerana ia boleh mencederahkan anda melainkan ia bermain pada objek mainan.

Pada hari-hari tertentu mengikut kesesuaian anda, anda harus mendedahkan kepadanya anak-anak kucing yang lain untuk bermain walau begitu pastikan anak kucing anda telah diberikan vaksin.

Anda juga boleh membawa anak kucing untuk menaiki kereta anda untuk membiasakannya agar kucing anda tidak merasa tertekan apabila anda membawanya dengan menaiki kereta di tempat-tempat yang tertentu.

Sebagai panduan anda, setiap perilaku anak kucing  anda yang baik perlu memberikan ganjaran misalnya seperti melayannya dengan penuh mesra dengan mengusap atau memberikan pujian.

Bagi perilaku yang buruk, anda tidak perlu memarahinya tetapi anda hanya perlu mengabaikannya dan harus memberi masa kucing anda untuk keluar.

Anda juga harus memikirkan bagaimana untuk mengajar kucing anda untuk berfikir mengenai helah-helah kucing dan paling penting sekali anda harus bersabar semasa membesarkan anak kucing anda.

Mengutamakan pencegahan dari penyakit
Sudah tentunya anda mengharapkan anak kucing anda akan kekal sihat sepanjang hayatnya, bagi memastikan ianya sentiasa sihat anda harus mengamalkannya langkah pencegahan dari penyakit seperti melakukan temujanji dengan doktor haiwan pada awal anda memelihara anak kucing anda.

Jika boleh, kerapkan anda membawa anak kucing anda untuk berjumpa dengan doktor haiwan untuk membolehkan doktor tersebut memantau kesihatan kucing anda.

Semasa anda mengunjungi klinik haiwan, anda boleh bertanya apa sahaja kepada doktor haiwan tersebut mengenai penyakit yang sering menyerang anak kucing seperti, parasit usus, cacing jantung, kutu, cacing hati (heartworm) dan lain-lain lagi.

Mngkin anda boleh meminta doktor anda untuk mendapatkan vaksin pencegahan bagi penyakit yang merbahaya kepada kucing anda termasuklah  vaksin untuk leukemia kucing, penyakit anjing gila dan sebagainya.

Pada kebiasannya doktor akan memberikan beberapa suntikan perubatan bagi anak kucing pada sekitar lapan minggu usia kucing tersebut dan memberikan suntikan penggalak dalam beberapa minggu sehinggalah anak kucing itu mencapai  usia enam belas minggu.

Pada peringkat seterusnya, doktor akan memberikan suntikan vaksin untuk kucing dewasa atau beberapa vaksin tambahan.


Menjaga anak kucing memerlukan anda memberi banyak perhatian di dalam kehidupannya sehingga usia kucing anda menjadi tua.

Terdapat ramai orang yang amat meminati memelihara kucing di kediaman mereka terutama sekali golongan kanak-kanak dan juga wanita dan tidak ketinggalan juga golongan lelaki.

Kucing yang tidak diuruskan dengan betul boleh menyebabkan anda sendiri berisiko menghadapi masalah kesihatan terutamanya penyakit asma yang boleh disebabkan oleh bulu kucing yang tertanggal.

Sekiranya anda tidak memandulkan kucing anda, menghantar kucing anda di kedai kucing yang menawarkan untuk kucing untuk mengawan perlu bagi mengelakkan bulu kucing dari gugur.

Selain itu juga, kucing harus memakan rumput yang tertentu bagi membolehkannya untuk mengeluarkan gumpalan bulu yang berada di dalam perutnya semasa kucing anda berak.






Comments containing the active link, promotion, requesting a visit again, will not be displayed.